

ATNR (assymetrisch tonic neck reflex)
Dit is een reflex die heel belangrijk is voor het leergebied. ATNR ontwikkelt het visuele en auditieve systeem. Het ontwikkelt de oog-hand coördinatie. Deze reflex hebben we ook nodig om de draai te maken om uit het geboortekanaal te komen. We trainen met de ATNR de spieren aan de linker en de rechterkant. Dat hebben we later nodig voor kruipen, lopen, tandenpoetsen, haren kammen. Soms hebben kinderen dan ook niet gekropen of ze hebben geschoven met hun billen.
Door de draaiing van het hoofd doorkruizen we de middellijn. Wat is goed is voor het gebruik van beide hersenhelften. De ATNR vormt de basis voor het gehoor, ontwikkeling van een voorkeurs hand, arm en oog. De ATNR zorg ervoor dat de hersenen begrijpen wat ze zien. Bijvoorbeeld het zien van diepte. Het herkennen van voorwerpen. Het zorgt ervoor dat iets vloeiend met de beide ogen gevolgd kan worden. Als dit niet zo is kun je bijvoorbeeld een lui oog ontwikkelen. ATNT helpt bij de ontwikkeling van spraak en taal.
De sensor van de ATNR is het draaien van het hoofd (dit kan door iets te horen, voelen, zien). Aan kant waar het hoofd naar toedraait strekken de armen en benen. Aan de andere zijde buigen de armen en benen. Deze reactie beschermd de baby als het op de buik ligt. Zo kan het opzij ademen.
Bij een actieve ATNR kan het zo zijn dat als je op de fiets over je schouder kijkt, het stuur ook die kant op beweegt, omdat je arm wilt strekken.
Kenmerken van een actieve ATNR:
- lees/schrijf problemen
- letters en cijfers omdraaien
- tijdens het lezen zinnen weglaten
- verwarring met 10-tallen en eenheden
- moeite met vangen, fietsen, zwemmen
- moeite met stilzitten
- verwarring/aarzeling
- moeite om ideeën op papier te zetten
- moeite met automatiseren
- verschil tussen mondelinge en schriftelijke prestaties
- van het bord overschrijven is lastig.
- moeite met kruipen
- onhandig, bijv voortdurend dingen laten vallen
- geen dominantie is hand
- moeite met lezen en spelling (ook door het vloeiend volgen van de ogen)
- moeite met tekst overschrijven van het bord
- moeite met uitschakelen van achtergrondgeluid
- dyscalculie
- problemen met het uitvoeren en onthouden van meerdere instructies
- snel afgeleid (adhd, add)
- moeite met begrijpen waar het geluid vandaan komt.
- komt vaak voor bij kinderen met dyslexie
- twee ogen die niet goed samen werken
- moeite met begr lezen
- slordig handschrift
- met gestrekte armen schrijven
- voeten klemmen om de stoelpoten
- moeite met focus
- moeite met oog-hand coördinatie
- onhandig in sport
- niet gemotiveerd, wil alles direct
- komt vaak voor bij kinderen met dyslexie,